fredag 20 augusti 2021

Andersbergsrundan, Skarvfjällsgruvan, Guldtur, Funäsfjällen

Det regnar och blåser kraftigt på förmiddagen av min sista dag i Funäsfjällen. Då det ser ut som om det ska bli bättre väder under eftermiddagen tar jag en biltur och väntar in bättre väder. Väderrapporten verkar inte ha helt rätt och till sist beger jag mig iväg upp till Fjällparkeringen för att gå Andersborgsrundan. 

Vägen till parkeringen är avgiftsbelagd, väl värd sina 60:-, då parkeringen ligger ända uppe vid trädgränsen. Här uppe står det endast ett par-tre bilar när jag kommer upp. Regnet har avtagit, men blåsvädret består. Jag tänker att jag kan gå en liten runda åtminstone. 

Leden är välmarkerad och till att börja med bred och till och med handikappanpassad fram till ett bänkbord i början. Under dagtid finns en våffelstuga en bit upp, me jag kommer efter stängning och vandrar iväg längs leden som först för mig ner genom björkar och vidare till ett vindskydd. Här stannar jag till för att byta kläder då jag bestämt mig för att försöka ta mig runt hela rundan på ca 6 km. Då det börjar regna under klädombyten gör jag mig ingen brådska, utan väntar tills regnet dragit vidare. 

När jag kommer ovanför trädgränsen strax efter Floorgruvan där man under 1700-talet försökte bryta kopparmalm, brallar det i ordentligt. 

Jag är helt ensam, ser inte en själ, förutom de renar som betar på fjället. Uppe vid högsta punken på leden spricker det upp och jag får njuta av utsikten under blå himmel under små stunder. Här ser jag fjäll åt alla håll och träskyltar upplyser mig om vad jag ser. Hade det blåst mindre hade jag stannat länge vid det bänkbord som också finns här. 

Jag går vidare lätt framåtlutad i motvind. Det är sådana här dagar det är skönt med vindskyddade kläder och kapuschong. Vind i denna styrka kan annars göra mig yr och vimmelkantig. 

Framme vid Skarvfjällsgruvan stannar jag till och läser infoskylt om malmbrytningsförsöken innan vandringen går vidare nerför mot våffelstugan. 

Det mörknar åter på himlen och jag ser regnvädret dra igenom dalen. Häftigt att verkligen se ett regnväder röra sig i snabb fart. Det regnar inte, men blåsten drar regn upp på mig där jag står i halvsol. Bakom mig ligger regnbågen och vilar på fjället. En härlig avslutning på en regnig och blåsig vecka i fjällen. 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden