onsdag 18 augusti 2021

Säterturen, Viteggen, Funäsfjällen

Alla borde unna sig åtminstone en vandrings vecka i fjällvärlden varje år. Så har jag gjort i några års tid, i år helt på egen hand. Jag satsar på dagsturer med bekvämt boende i hyrd stuga. En lyxvariant, jag vet, men just i år så skönt, då det regnar och blåser kraftiga vindar. 


Pga de kraftiga vindarna krymper mina möjligheter till vandring på ett för mig tryggt och säkert sätt. Jag vill inte riskera allt för mycket när jag är helt ensam. Därför väljer jag idag en liten Guldtur i lite mer vindskyddat område - Säterturen vid foten av Mittåkläppen. 


Vägen är privat och avgiftsbelagd med 60:-. Bara bilvägen är värd att göra, då den bjuder på vackra utsikter, tjärnar och myrar. Dessutom går det att åka till våffelstugan i Djupdaslvallen. Själv körde jag dock med medhavd mat. 


Strax innan våffelstugans stora parkering finns en mindre parkering där jag parkerar och vandrar iväg på tydlig markerad led - Säterturen, led 158. Jag passerar flera privatägda sätrar och kommer ut på en grusväg som leder mig ner till ett litet vattendrag och sedan ett vindskydd. Vid vindskyddet går leden upp mot rullstensåsen Viteggen. Åsen följer ringlande längs Mittån. 


Här börjar det regna och jag stretar vidare genom skogen och förbi fler sätrar. När jag kommer fram till vägen passerar jag parkeringen till våffelstugan och starten för guldturen upp till Mittåkläppen. Den turen får jag återvända till en annan gång. 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden