måndag 16 augusti 2021

Livsäterån, Funäsfjällen.

Mitt emellan Funäsdalen by och Tänndalen passerar riksvägen Hållan, och från högsta punkten på vägen, kallad Högsta Hållan, går en fin vandringsled från parkeringen längs vägen upp till Livsägerån. Första biten bär uppåt och när skogen. Efter ytterligare lite stigning breder vidderna ut sig. Här visar en skylt mot Utsikt, vilken jag till att börja med känner mig tvungen att undersöka. Jag gissar att den kulle jag ser till vänster är själva utsiktspunkten och det visar sig att jag har rätt. 

Väl uppe blåser det kraftfullt, men jag sätter mig i lä av kullen och blickar ner utöver Tänndalens håll och här sitter jag riktigt bra. Stannar en bra stund och får sitta här alldeles ensam hela tiden. Det är rofyllt och alldeles ljuvligt. 

När jag vandrar ner för kullen fortsätter jag led 550 mot Livsäterån. Stundtals är det blött, men det berör mig inte då jag har rätt skor på fötterna. Jag går genom en liten skog med knotiga fjällbjörkar och över vidder och är plötsligt framme vid ån. Här sitter medvandrare och äter sina matsäckar och jag finner en fin plats att slå mig ner på för att göra sammalunda. 

Efter att ha fått bli mätt i magen går jag tillbaka. Försöker finna en på kartan utmärkt stig, men det alternativet verkar inte vara att rekommendera, så jag tar samma ledsträckning tillbaka ner till riksvägen och min väntande bil, nöjd med turen på  och framförallt stunden vid utsikten. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden