söndag 15 augusti 2021

Malmagsvålen, Funäsfjällen

Hurra, som jag längtat! En vecka på egen hand i Funäsfjällen. Och så regnar det… 
Nåväl. Jag kör iväg utan egentligt mål, tänker att jag kan reka lite var jag är och hur byarna i trakten ser ut. Jag har aldrig förr varit i dessa trakter. 

Det spritter i benen och jag tänker att jag kan väl åtminstone gå en liten sväng. Det blir 9 km på guldturen Malmagsvålen. Den första kilometern bär uppåt längs en grusväg. Här korsar jag Kungsleden på väg uppåt. 
Kommer sedan till ett ledval, den mot Malmagsvålen eller mot Östra Kroktjärn. Eftersom jag inte alls rekat innan, utan trodde att jag bara skulle ta en tur med bilen, gör jag valet där jag står. Det blir Malmagsvålen.
 
Vandringen går genom fjällskog och jag passerar några små tjärnar. Uppe på kalfjället ser jag snart raststugan och efter några kullar är jag framme. Vid sista krönet står en ren plötsligt ganska nära. Jag stannar till för att inte störa, men den tittar till på mig och går sedan i sakta mak ner till sina kompisar nere vid den lilla tjärnen nedanför raststugan. 
 
Jag går in och börjar fixa lite fika medan jag sitter och ser på renarna som rör sig utanför fönstret. Rofyllt! Så kommer regnet och då jag sitter bra där jag är, gör jag mig ingen brådska. 
 
När regnet avtar packar jag ihop mina saker och ger mig ut i blåsten. Stannar till uppe vid högsta punkten för att titta på de träskyltar som pekar ut vilka fjäll som syns i fjärran. 
 
Vandringen är en runda, och resten av rundan går mest genom fjällskog, men även förbi en sätervall. När jag är tillbaka vid grusvägen ser jag att det är fin utsikt mellan träden över Malmagens vatten. 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden