fredag 11 september 2020

Vitsjöstugan, Småtjärnarna, Off-centered

Det är en fin, men blåsig dag och jag vill ut efter jobbet. Jag skyndar mig iväg och tänker att jag ska hålla mig i skog för att inte blåsa bort och väljer Vitsjöterrängen som utflyktsmål. 

Det var ett tag sedan jag tog vägen upp till Vitsjöstugan, men idag testar jag. Som tur är har jag nyligen bytt bil till en med fyrhjulsdrift och hög markfrigång, annars hade det inte fungerat att köra denna väg. Jag tar mig i mycket stilla mak fram till Vitsjöstugan och bestämmer mig för att gå vidare till Småtjärnarna. Jag väljer Se din hembygd-stigen, eller egentligen är det väl kanske ett uppmärkt skidspår, men den fungerar fint som stig. Tar mig förbi klapperstensfält och ner till Höga kusten-leden. Sedan bär det uppåt igen, på spång förbi myr och ner mot Småtjärnarna. 

Vid Småtjärnsstugan sitter folk och fikar, så trevligt! Jag hejar och går vidare bort mot Arknat-vindskyddet Off-centered som ligger strax därefter. Redan nu är vindskyddet trasigt, en av fönsterluckorna har ramlat eller brutits bort. Hoppas att det fixas, då själva luckan står oförstörd kvar utanför. 

Efter en stund vänder jag tillbaka, förbi Småtjärnarna, men nu tar jag stigen över berget tillbaka till Vitsjöstugan. Denna runda har jag gjort många gånger och väljer oftast samma varv. Det är så mycket trevligare att gå när det inte är precis samma stig fram och tillbaka, men nästa gång väljer jag nog att gå nerifrån Svedjeholmen eller från Hamptjärn. Bil hit upp var ingen höjdare...

Vitsjön

Vitsjöstugan

Klapperstensfält vid Se din hembygd-spåret

Höstlig stig

Spång över myrmark

Småtjärnarna

Vovve vid vatten

Vid Småtjärnsstugan

Småtjärnsstugan

Småtjärnsstugan är en av många rast- och övernattningsstugor längs Höga kusten-leden

Stilla vatten en blåsig dag

Vindskyddet Off-centered

Utsikt från öppningen som numera är utan fönsterlucka

Off-centered

Som ett fågelnäste 

Glad är jag

På väg tillbaka längs Småtjärnarna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden