lördag 19 september 2020

Holsklippen, Noraström

Vi gör en utflykt till Kramforstrakten. Jag har fått för mig att det är Holsklippen som gäller. Jag har en anteckning i mina rullor att åka hit, men jag har ingen aning varför jag skrivit den. Värt att undersöka!

Det är en väldigt blåsig dag, men jag konstaterar att det borde kunna vara skapligt rätt med tanke på hur vindarna ligger på kontra bergets väderstreck. 

Vi väljer att gå den längre vägen upp mot stugan för att göra en rundtur istället för att ta samma stig fram och tillbaka. Vi träffar en jägare precis vid vägbommen och frågar om stigen till stugan existerar från detta håll då jag förstått att den "riktiga" stigen är den korta. Han säger att den finns, så vi påbörjar vandringen uppför. 

När vi kommer fram till raststugan bestämmer vi oss för att börja med utsiktspunkten vid vindflöjeln som ligger ungefär 500 meter bort på nästa topp. Stigen är inte särskilt tydlig och de blå markeringarna är bortnötta. Då vi inte riktigt vet vart vi är på väg så blir det mycket gissningar, men rätt kommer vi. Vindflöjeln är en stadig pjäs och bredvid står ett gammalt bänkbord. Det blåser dock lite väl mycket för att vi ska känna oss sugna att stanna, så vi går tillbaka ner mot stugan. 

Stugan ligger precis i rätt väderstreck för att bjuda på vindskydd. Ute på verandan finns bänkar och bord där vi slår oss ned. Solen värmer skönt och det känns nästan som sommar igen i skydd för vinden. 

Här intar vi dagens lunch, njuter av sol och utsikt. Sedan vandrar vi nerför berget, den kortare vägen och är snart nere vid parkeringen igen. En fin tur!  

Utsikt från Holsklippen
På svårt funna stigar finner vi att vi är på rätt spår

Bänkbord vid vindflöjeln

Vindflöjel

Utsikt vid vindflöjeln



Skogs kyrka skymtar mellan träden

Info om vindflöjeln

Vindflöjel-skylt

Bänkbordet vid flöjeln

Ner mot stugan

Utsikt från stugan

Stugan

Klippstugan på Holsklippen

Naturvårdsverkets vapen

Rättigheter och skyldigheter. En bra kombo.

Dagens lunch-utsikt från verandan

Utsikt inne ifrån dasset

Vi vandrar vidare nerför berget och tackar för en fin stund vid Klippstugan

Utsikt när vi vandrar korta stigen ner

Skogen kryllar av fullmogna lingon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden