fredag 25 september 2020

Alneskogens naturreservat

Jag tar en afterwork i Alneskogens naturreservat. Det är skönt att komma ut i solen efter en arbetsvecka. Även om det blåser friskt så är det härligt att gå genom det lilla naturreservatet, undersöka lite småstigar och även gå ut  på udden vid Schalaberget för att se ut över havet in mot staden. Detta är en trevlig klippudde där man sommartid kan sitta och titta på båtar på väg in och ut ur viken. 

Jag slår mig ner och låter mig blåsas igenom av vindarna. Det känns uppfriskande och välgörande. 

Går sedan en runda ytterligare och tittar på träspill från svunna tider sedan då Alne ångsåg låg här. Tänka sig, det var ett sekel sedan... 

När jag till sist återvänder till parkeringen kan helgen starta på riktigt. Härligt! 

Karta över Alneskogens naturreservat

Information om forna tider

Höstlig väg

Vindskyddet i naturreservatet

Utsikt in mot Örnsköldsvik

Vågor på fjärden

Sitter ner en stund

Vovven i blåsväder

Alneskogen

Vovve i vassen

Rester från sågen

Vovve i hösten



På väg åter mot bilen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden