lördag 1 augusti 2020

Skovedsberget, Per Olsbo, Docksta, Höga kusten-leden

Solen skiner och jag beger mig till Docksta för att ta en tur. Eftersom det är så mycket folk i skogarna i dessa trakter så väljer jag en sträcka som borde vara lite mindre belastad och går Höga kusten-leden söderut mot Ullånger.

Eftersom det regnat en del under de senaste dagarna är det ganska blött i skogen. När det bär uppför i leran är det halkigt. När vi kommer upp mot utsiktspunkten går vi de 400 metrarna ut till vidgade vyer. Jag hoppar högt när jag ser något ringla iväg precis bredvid vovven, drar henne fort därifrån och sedan hinner jag se att det bara var en liten kopparorm. Inget att oroa sig för, men ändå, så rädd jag blev!

Det lilla vindskyddet Per Olsbo välkomnar oss uppe vid utsikten.  På en sten har någon skrivit "Ta vara på ögonblicken", en bra påminnelse i tider då allt tycks rusa så snabbt.  Vi lyder uppmaningen och slår vi oss ned för att njuta av solen och utsikten.

Går runt lite längs berget innan vi vänder åter nedåt. Bestämmer mig för att gå tillbaka ner mot Docksta. Passar på att plocka lite hallon, tar det stilla nerför den halkiga stigen. Åter vid bilen konstaterar jag att jag gått ungefär 4,5 km.

Uppe vid utsiktspunkten på Skovedsberget

En fin påminnelse

En vacker plats att slå sig ner vid

Självklart för de flesta och idag var det välstädat och fint i och kring vindskyddet.
Gästboken var dock full efter en välbesökt sommar. 

Vindskyddet Per Olsbo

Värnsberget och Värnsudden mitt emot

Utsikt över Dockstafjärden och Ullångersfjärden

Utsikt bort mot Skuleberget

Docksta syns mellan träden

Panorama över utsikten vid Per Olsbo

Här satt jag och tog tillvara på många ögonblick

Vovven och vyn

En vacker plats på jorden

Vandrade runt på Skovedsberget

Tack för idag!

Skylt mot utsiktsplatsen, en kort avstickare längs HK-leden

Åter ner mot Docksta

En del av HK-leden

Vacker u sin enkelhet

Vibyggerå gamla kyrka






2 kommentarer:

  1. Går det möjligen att tälta i närheten av vindskyddet Per Olsbo? Vandrar jyst nu längs HK med barnen och vill inte lägga energin på avstickare dit om vi inte kan övernatta där...

    SvaraRadera
  2. Som min minnessbild är, så borde det finnas plan mark för en tältnatt. Nu hade jag inget tält med själv, så jag tänkte inte så noga på detta.
    Ha en fin vandring!
    /Eva - Naturligtviseva

    SvaraRadera

Mest besöka inlägg under senaste månaden