lördag 15 augusti 2020

Solberget, Solbergsliden, Solberg

Är i Solbergstrakten och jag tänker att det kanske går att ta en vandring längs skoter- eller skidspår uppe på Solberget. Vi åker upp mot toppen med bil, stannar till vid utsiktspunkten halvvägs. Jag har sett skylten förr, men idag såg jag flaggstången nerifrån byn och tänkte att jag måste kolla in stället. Sagt och gjort, vi knatar upp till utsikten och där finns flera bänkbord, ett vindskydd och en ny flaggstång. 
Just det här med flaggstänger har gjort att jag hittat fler utsiktspunkter. Idag fick jag upptäcka detta, för mig, nya ställe.

Efter att ha tittat ut över nejden åker vi vidare upp till till parkeringen vid ovansidan av skidbacken. Vi går till utsiktstornet och raststugan på höjden, blir glad att inse att här också finns ett utedass. Klättrar upp i tornet och bjuds på milsvid utsikt över skog och berg, samt över den raststuga som ligger nedanför. 

Vi väljer att gå vidare längs skidspåret "Mormorsspåret" mot Brännstugan. Vi passerar Tvärmyran, hittar några enstaka hjortron innan vi går vidare. Vi vänder dock rätt snart därefter, då spåret blir allt mer sly än stig. Då har vi i alla fall testat. Solberg må vara ett skidparadis, men inte ett vandringsmecka. 

Utsiktsplats på Solberget

Utsikt västerut (?) från Solberget 

Utsikt sydväst(?)

Gubben fotar 

Vindskyddet på Solberget

Utsiktstorn på Solbergsliden

Panorama

Inne i utsiktstornet

Raststuga nedanför utsiktstornet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden