torsdag 2 juli 2020

Middagsvalen, Vallbo

Middagsvalen har jag en gång tidigare varit på väg upp till, men vädret hindrade mig den gången. Idag såg prognosen bättre ut, åtminstone såpass att det skulle kunna finnas chans till lite vyer när man väl kommit till topps. 

Leden går först över en äng och sedan in i skogen. Här börjar uppförslutet. Det är jobbigt idag, jag har dåligt flås och är tvungen att stanna och andas titt som tätt. Då anfaller myggen. På ett sätt bra, för de driver mig iväg vidare. 

Plötsligt är vi ute ur skogen och vidgade vyer uppenbaras. Äntligen! Det ger energi vidare uppåt. Snart ser vi masten och efter någon liten sänka ytterligare är vi uppe på toppen. Utsikten är fantastiskt, helt klart värd mödan. Även om det hade varit ännu härligare om det varit soligt och vackert, men vi finner lä på vid och sätter oss på trappan till huset vid masten. Här intas dagens lunch medan vovven kurar ihop sig bakom min rygg och somnar. 

När vi vandrar vidare tar vi den längre leden tillbaka. Det går lätt nerför, och sedan ned i blöt skog och mark. Även om det är spångat mest överallt så är det ändå blött vilket gör att tillbakavägen känns väldigt lång. Innan vi är tillbaka ner börjar det regna. Bra tajmat är vi tillbaka till bilen innan störtregn börjar falla. 

Det öppnar upp sig

Vovven spanar

Jag stannar och pustar, vovven och gubben väntar tålmodigt. 

Ovanför skogsgränsen

Vovven och vyn

Utsikt bort mot Ottsjön

Vi närmar oss masten

Framme!

Ledröse
Glada vandrare

På tillbakaväg

Spångad stig

Masten där uppe där vi nyss varit


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden