söndag 19 juli 2020

Älgsjöberget, Världsarvsleden


I Älgsjö finns en parkering som jag inte hittade när jag var här en gång för flera år sedan. Då var jag lite mer försiktig och körde inte in på gårdarna. Men mycket riktigt, nu när jag kör upp mellan gårdarna så står en parkeringsskylt efter sista ladugårdsbyggnaden.
Jag parkerar, pratar lite med korna i hagen och börjar sedan promenaden mot Älgsjöberget.

Till att börja med vandrar jag lätt uppför längs en fin skogsväg. Det kurrar i magen och när jag kommer upp till bänkbordet intill leden finns två val - en avstickarstig till toppen av Älgsjöberget, en avstickarstig till en utsiktspunkt precis bredvid, eller att helt enkelt sätta sig ner och käka där vid bordet.

Jag väljer den korta avstickaren, upp på bergsknallen med utsikt alldeles bredvid. Här slår jag mig ner på bergshällen och plockar fram middag till både mig och vovven.

När jag fyllt på med lite energi tycker jag mig mogen för att vandra vidare upp till Älgsjöbergets topp. Sagt och gjort!

Här är stigen lite besvärligare. Det är brant och på sina ställen stenigt och dant. Strax före jag är uppe vid masten möter jag två personer, de första jag mött på hela dagen efter leden.

Uppe vid masten funderar jag var stigen går vidare och hittar en blå snitsel som leder mig vidare. Stigen syns inte alls på vissa ställen och jag går fel några gånger, men hittar snart rätt igen.

Snart är jag framme vid utsikten å den östra sidan av berget. Utsikten över öarna Furan, Höglosmen och Högbonden samt det öppna havet är magnifik. Plankresterna från tältplatserna påminner om att denna plats under det kalla kriget var observationsplats för kustartilleriet. 


Vid parkeringen betar kor

Uppåt längs skogsväg

Middag för människa

Middag för vovve

Middagsutsikt

Med förnyad energi

Vidare upp mot Älgsjöbergets topp 
är stigen brant och ibland lite trixig

Uppe vid masten

Intill masten

Östra sidan av Älgsjöberget

Vovve och rester från tältplats

Panorarma vid östra sidan

Glad vovve

Glad människa

Öarna Furan, Höglosmen och Högbonden

Edsätterfjärden 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden