söndag 19 juli 2020

Barstaberget, Världsarvsleden

Hade möjlighet att hoppa på en bil mot Nordingrå för en dag längs Världsarvsleden. Den möjligheten tackar jag inte nej till när den bjuds, speciellt inte då solen skiner skönt.

Jag hoppar av vid Bönhamn och tar stigen mot Barsta. Skogen är grön och frodig, det lutar lätt nedför mot Näsviken. Idag går jag inte ner till viken, vilket annars är en fin badvik, utan jag fortsätter leden som följer vägen en liten bit innan den leder in i skogen, förbi det gamla ödegården som tidigare ska ha varit Näsvikens dansbana. Sedan bär det upp mot Barstaberget. Det öppnar upp sig och jag stannar och pustar en stund i utsikten innan jag går vidare. När kalhygget går över till skog igen gissar jag mig fram till avstickaren till Barstabergets topp. Stigen är märkt, men det står ingen skylt vart den går. Här har inte många vandrat, stigen är ibland osynlig, men märkningarna leder rätt.

Uppe på toppen är utsikten delvis skymd, men öarna Högbonden och Höglosmen syns mellan träden.

Efter en stund går jag nerför avstickar-stigen och fortsätter visare till Barsta. Snart övergår stigen till en skogsväg, vandringen nerför går lätt och snart är jag nere vid vägen. I Barsta står bilen parkerad som jag ska köra till Älgsjö. Eftersom vandringen gick så lätt tänker jag att jag hinner med ett berg till och hastar vidare mot Älgsjö på en gång när jag kommer fram till bilen.

Tydlig skyltning

Viloplats i den gröna skogen

Det öppnar upp på Barstaberget

Trädkrok på avstickaren mot Barstabergets topp

Högbonden vilar i havet

Panorama mot inlandet

Utsikt över Näsänget

Nere till höger skymtar Barsta



Barstaön till vänster, Barsta till höger





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden