onsdag 20 juni 2018

Vårdkallberget, Värns / Docksta

Solen skiner och jag tar ledigt från jobbet på eftermiddagen. Packar med en lunch och åker mot Docksta. Jag har länge tänkt ta mig upp till Vårdkallberget i Värns och idag är stunden kommen.

Jag hittar vägen upp till masten och parkerar bilen där för att traska vidare längs stigen upp mot toppen. Passerar alla möjliga skogsmiljöer, myrar, kalhyggen, stenhällar och klappersten innan det öppnar upp sig och jag anar havet mellan tallarna.

Sitar stenröset uppe på toppen och tar mig till en fantastisk utsikt mot Fäberget och Nordingrå. Det blåser rejält och det är inte helt njutbart att sitta just där. Finner en plats i lite lä där jag slår mig ned och får istället horisonten och Skuleskogen som utsikt.

Efter en god stund i denna vackra värld går solen bakom fula moln och det blir småkallt i kombination med vinden. Det är dags att vandra ned mot bilen igen, nöjd med en fin eftermiddags-utflykt.

Stenröset på toppen av Vårdkallberget

Viloplats med horisonten som utsikt

Värnshalvön och Nordingrå

Flickor på utflykt

Utsikt norrut





Vackra värld!



Vovve med pinne

Stig över stenhällar

Svaga röda stigmarkeringar

Skogsstig

Klappersten





Förbi myren är det ändå nästan torrt på stigen



Snart framme vid bilen


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden