tisdag 19 juni 2018

Inner-Ögeltjärn, Utansjö

Efter dagens regnskurar skiner det lagom upp efter att jag ätit middag. Drar iväg för att undersöka Inner-Ögeltjärn som jag haft mina kart-ögon på länge.

Vid tidigare tillfällen då jag varit förbi har snö legat kvar. I kombination med låst vägbom har det därför inte blivit något besök förrän nu.

Jag kryper under bommen och går längs en halvt igenvuxen skogsbilväg. Det bär lätt uppför. Vid björnspillningen börjar jag fundera om det är klokt att vandra vidare, men jag är nog inte helt klok. Jag sjunger och pratar istället högt med vovven under resten av promenaden. 

Framme vid tjärnen råder stilla lugn. Ett svanpar tittar på mig från bortre änden av tjärnen och solen glittrar i vattnet. Jag sätter mig ned en stund vid en av bänkarna utanför stugan ovanför tjärnen och lyssnar på tystnaden. Åtminstone under den lilla stund jag vågar vara tyst.

Vandrar ganska snart tillbaka ner mot vägen och bilen, sjungandes och tjoandes. Svanarna och björnarna är nog ganska glada att tystnaden åter lägger sig ganska snart och att den där människan avlägsnar sig såpass fort. 

Vacker skog längs vägen upp mot tjärnen

Kan det vara klokt att vända?

Första glimten av Inner-Ögeltjärn

Stuga ovanför tjärnen

Tjärnen från stugan sett

En bänk att sitta ned en stund på

Här har det inte grillats på länge



Vovven spanar efter björnar längs vägen tillbaka ned

Väg och vidder














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden