fredag 29 juni 2018

Dalsjöfallet, Dalsjön, Dal / Skuleskogen

Det är en torr sommar, så jag anade att dagens utflykt skulle vara ganska tam vad gäller just vattenfallet Dalsjöfallet, men eftersom jag tidigare inte varit hit, så ville jag kolla stället.

Jag kör till pensionatet i Dal och lånar den tomma parkeringen. Det är tydligt skyltat och vi travar iväg den väg skyltarna pekar. Stigen går uppåt ömsom genom högt gräs, ömsom genom blandad skog. När vi kommer fram till fallet rinner några få droppar längs berget. Även droppar är ju visserligen ett fall, men hit måste jag återkomma när vattnet forsar fram.

Jag kliver över själva vattenfåran, vilket i torrlagt läge inte alls är särskilt utmanande och vidare längs stigen på andra sidan. När vi kommer fram till T-korset går vi uppåt mot Dalsjön. Det känns som vi hamnat i fjällvärlden snarare än i Skuleskogen.

Sätter mig ned på en sten och tar fram lunchen. Det blåser en del, vilket gör att det är myggfritt. Härligt på sitt sätt.

Tillbakavägen väljer vi att vandra efter den "rätta" stigen, och kommer fram lite längre ned efter vägen. Traskar därför tillbaka längs vägen upp mot pensionatet igen, nöjda med en fin utflykt, trots vattenbristen i Dalsjöfallet.

Spång över vattendrag

Rödmarkering på träden för stigen upp mot Dalsjöfallet från pensionatet i Dal

Dalsjöfallet i det närmaste torrlagt

Torr vattengata

Skyltning

Tillflödet från Dalsjön till Dalsjöfallet

Dalsjön

Lunchmacka

Stig tillbaka mot Dal

Pensionatet i Dal










2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken trevlig beskrivning!
    Undrar hur lång hela sträckan blev repektive ditvägen och hemvägen separat?
    Mvh anchela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går du nu, lät det vara lite mer drag i vattenfallet. :)
      Från pensionatet i Dal är det 800 meter till fallet. En del uppför, så det känns lite längre. Upp till sjön är det några hundra meter ytterligare. Den andra stigen ner till vägen är 1,2 km, och sedan några hundra meter tillbaka till pensionatet. Mer exakt än så minns jag dessvärre inte.

      Radera

Mest besöka inlägg under senaste månaden