tisdag 18 juli 2023

Visarberget, Milleniumstugan

När jag ändå är ute och går och har tid, tänker jag att jag vandrar vidare från Svarttjärn till Visarberget. Vädret är växlande och ganska blåsigt, men jag tror att jag ska klara mig utan regn. 

Stigen från Svarttjärn bär först uppför och sedan växelvis över berghällar och skog. En trevlig promenad där jag sällan brukar möta någon. Så heller inte idag. Jag nynnar lite för mig själv över vissa sträckor, bara för att eventuella djur ska höra att jag är på väg. Eftersom jag faktiskt stött på björn så får jag ibland såna idéer att jag måste göra mig hörd.

Jag vandrar förbi ett litet klapperstensfält och när jag är framme vid vindskyddet vet jag att stigen upp till Milleniumstugan är nådd. Här vänder jag uppåt och står snart vid stugan. Det blåser rätt rejält, men överraskande nog är stugan öppen - den brukar vara låst - så jag går in och äter lunch i lä. 

När jag är mätt och fått lite förnyad energi går jag vidare till Visarbergets topp. Jag finner lite lä och slår mig ner och njuter av utsikten och att bara vara en stund innan jag går tillbaka till stugan. Jag har tidigare försökt att ta mig ner från toppen och ner till stigen, men hittade då ingen bra väg ner, så jag tänker att det är lättast att gå samma stigar tillbaka mot Översjäla. På återvägen tar jag dock inge vägen över Mycklingberget utan går direkt till Skogslöparnas stuga från Svarttjärn. 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden