tisdag 18 juli 2023

Mycklingberget, Svarttjärn, Fyra berg-leden

En dag med växlande molnighet och jag beger mig till Skogslöparna i Översjäla för att ta mig an Mycklingberget, en av bergen i Fyra berg-leden. Till Mycklingberget har jag varit förr, men sist jag var här gick jag inte ledslingan, utan till den västra delen av berget, dit inte denna led går. 

Stigarna är till att börja med välkända sedan barnsben. Jag har varit otaliga gånger till Svarttjärn från detta håll. Strax innan Svarttjärn viker leden in till vänster, mot Skrevan, skylten finns kvar sedan många år tillbaka. 

Jag stöter på en ganska orädd ekorre och vi står och tittar på varandra ett tag innan den kilar vidare upp i trädet. 

Så kommer jag till skrevan och går upp på regnhala stenar. Andra sidan av skrevan går ner till Myckling och jag minns den stigen som mycket brantare än den väg jag kommer. Istället för att bege mig nedåt igen tar jag trappen/stegen som bär upp till berget. Här är utsikt mot Veckefjärden och sedan även Själevadsfjärden. 

Efter några fina vyer bär det nerför igen och snart anar jag Svarttjärn mellan träden. Här fortsätter egentligen leden till vänster och ned till Myckling, men jag har andra planer och tänker mig vidare till Visarberget och Milleniumstugan. Men först tar jag en stunds paus i vindskyddet på norra sidan av tjärnen. 

Lättpromenerad stig

Välkända stigar mot Svarttjärn

Gammal skylt till Skrevan

Stilig ekorre

Skrevan upp från Översjäla-hållet


Skrevan ned mot Myckling

Trappa upp till Mycklingberget

Utsikt över Veckefjärden

Välskyltat träd på Mycklingberget

Mycklingtjärn och Själevadsfjärden



Svarttjärn anas mellan träden

Stigen som tagit mig nerför berget

Mot vindskyddet på norra sidan tjärnen

Svarttjärn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden