torsdag 27 juli 2023

Röfvarklippan, Mjösand

Jag har flera gånger tänkt mig till Röfvarklippan, men då grottor inte är min favorit har jag hela tiden prioriterat ned det när jag varit i Nordingrå-trakten. 

Efter att jag fått tips om att jag borde besöka detta ställe gjorde jag till sist slag i saken.

Jag parkerade bilen i Näsviken mellan Barsta och Bönhamn och fann stigen i bortre änden av badplatsen. Stigen följer till att börja med vattnet för att sedan vända upp längs en liten väg. Efter en liten gård står en vit träskylt märkt Röfvarberget och stigen bär upp mot målet. 

Jag går direkt upp på berget som är krönt med en hög vindflöjel. Här uppe är utsikten magnifik och det är inte utan att det pirrar i tårna när jag närmar mig kanterna. Allt för nära går jag inte, utsikten är för mig mer njutbar en bit in. Slår mig ner och tittar på havet, njuter av solen och ser båtar passera. 

På nervägen tittar jag lite närmare på grottorna men gör inga försök att krypa in. Turen var ändå väl värd att göra. 

Röfvarberget, Röfvarklippan eller Barstakulan går att läsa mer om här: https://www.varldsarvsleden.nu/Bilder/rovarklippan-informationsblad.pdf





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden