onsdag 3 juni 2020

Sörängesberget, Flaggberget, Överön / Järved

Jag hade ärenden till dessa krokar på kvällen, så jag skyndar mig hem från jobbet, kastar ner en termos i ryggan och tar med mig hunden. Uträttar det jag ska och åker sedan vidare mot Sörängesberget.

Solen skiner och värmer när jag kliver ur bilen. Tar den kortaste stigen upp till vindskyddet på berget och Välkommen-skylten välkomnar oss upp på toppen. Vimpeln vajar i flaggstången och det blåser ganska bra här uppe. Sätter mig ner vid bänkarna utanför vindskyddet och intar middag i enkel form.

Går tillbaka den andra stigen nerför berget. Här har jag faktiskt aldrig gått förr. Strax nedanför toppen av berget går jag ut på en bergskam och här är det faktiskt friare utsikt än där uppe. Sedan vidare nedåt på fin stig. Går en liten omväg bara för att det är fint väder och skogen varierad och vackert grön. Tillbaka till bilen är det ändå lite kväll kvar. Det går att hinna mycket på en kväll efter jobbet.

På skogsstigar ikväll igen

Välkommenskylt på Sörängesberget

Vindskyddet på berget



Utsikt söderut

Orsaken till att Sörängesberget kallas Flaggberget

Vindskydd, eldstad och flaggstång

Kvällens middagsbord

Kallt och varmt vatten, en bra start till middag

Havet skymtar mellan tallarna

Vida vyer

Nedanför toppen är utsikten österut friare

Vacker tallskog

Vacker ungskog

Vovven på väg tillbaka till bilen



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden