fredag 12 juni 2020

Ögeltjärnsberget, Ögeltjärn, Ögeltjärns naturreservat, Storstensudden, Gullviks friluftsområde

Jag är så oerhört glad att sommaren är här och att det är så mycket lättare att ta sig ut och att vara ute. Jag har inte någon riktig aning om vart jag ska styra kosan denna eftermiddag efter jobbet, då solen skiner så vackert, men ut ska jag!

Skyndar hem för att packa ryggan och hämta vovven. Jag tänker mig havet och åker mot Gullviks friluftsområde. Parkerar vid Ögeltjärns naturreservats parkeringsplats. Här har man satt upp P-skyltar på ett märkligt sätt, ingen lyder dem ändå. Dessutom är en stolpe placerad på ett sätt som ber om påkörning. Det var just vad som hände familjen som precis skulle åka därifrån när jag kommer. Som tur var klarade deras bil sig skapligt, men stolpen var sned redan innan, så det vittnar om att fler har träffat den tidigare.

Jag vandrar först längs havet bort mot Storstensudden. Här finns stigar, men jag och vovven går längs strandkanten ut till udden. Här sätter vi oss ned på en sten nära vattnet och äter sen lunch.  Njuter av havets skvalpande och värmande sol en bra stund innan vi vandrar vidare längs Krokalviken.

Efter sommarstugeområdet viker vi av in mot naturreservatet upp mot Ögeltjärn. Jag beslutar mig för att ta en tur upp till Ögeltjärnsberget också när jag ändå är här. Uppe på berget är jag helt ensam, något som är ganska ovanligt på detta vackra, populära ställe. Jag slår mig ned vid ett bänkbord och tar kaffe på maten. Det är helt ljuvligt och jag stannar kvar en timme och njuter av tillvaron.

När jag till sist lyckas slita mig, går jag nerför berget och närmaste vägen tillbaka till parkeringen. En riktig höjdareftermiddag. Mer såna i sommar, tack!


Stig mot havet

Gullviksfjärden skymtar mellan träden

Sandstrand i Vannviken

Gullviksfjärden

Färgglada stenar

Stenig strand

Bänkbordet vid rastplatsen har någon flyttat närmare stranden

Vidare mot Storstensudden

Enkel bänk vid Storstensudden

Lunchställe

Vovve med pinne

Lunchvy

Vovve med pinne igen

Vidare in längs Krokalviken

Sköna färger

Tillbaka in i skogen

Orangemarkerad led in i naturreservatet

Ögeltjärn

Bänkbord vid Ögeltjärn

Klart vatten

Ögeltjärn

Solglitter i tjärnen

Uppe på Ögetjärnsberget

Bänkbord med utsikt

Panorama

Kaffepaus med utsikt

Delar av Ö-viks skärgård

Här vilar vi en stund

Utsikt söderut

Utsikt österut

Tack för idag!

På väg tillbaka nerför Ögeltjärnsberget


Snart åter vid parkeringen

Karta över Ögeltjärns naturreservat och stigarna däromkring







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden