fredag 4 oktober 2019

Entré Syd - Slåttdalsberget, Skuleskogens nationalpark

En ledig dag och hösten fullständigt sprakar av färgprakt. Det är hög tid för en tur till Skuleskogens nationalpark, även om det blåser ganska friska vindar. Jag packar med termosen, hundgodis och en extra tröja och åker till Entré Syd.  Jag har en förkylning i kroppen, så jag tänker att jag inte ska göra någon större vandring, så dagens mål är Slåttdalsberget.

Till att börja med är leden spångad till stora delar, så det är lätt att ta sig fram. Efter en stund börjar det bära uppför och vid klapperstensfältet viker jag av från Höga Kusten-leden och följer blå led upp mot Slåttdalsberget. Detta ställe är ett av mina favoriter i Skuleskogen, ett ställe som ganska många missar då de knatar vidare längs HK-leden. Den blå leden går upp till berget och sedan ned igen strax innan Slåttdalsskrevan. Nedstigningen är brant och rätt läskig. Idag väljer jag bort den, då jag fått höra att den dessutom är hal och isig. När jag har lilla vovven med är det tillräckligt trixigt med koppel, hund och mig själv den vägen - med is är valet lätt, jag väljer bort det stigalternativet.

Istället traskar jag upp till toppröset, njuter av utsikten i väldigt starka vindar. Konstaterar att fikapausen får vänta, men sitter ändå vid röset och tar in miljön en liten stund innan jag vänder åter nedåt.

Finner en liten klippavsats i lä och får i mig lite soppa medan hunden tigger godis. Efter fikapaus går vi vidare nedåt, tillbaka till Entré Syd, hela vägen utan att möta en enda människa.

Skyltning vid parkeringen

Skuleskogens nationalpark

Utsikt över Kälsviken vid Entré Syd

Litet vattenfall 

Spångad led

Vacker höst

Klapperstensfält

Rotig stig

Upp mot Slåttdalsberget

Det öppnar upp



Upp mot Slåttdalsberget

Vidgade vyer



Ishinna på vattnet

Snart uppe vid toppen

Stenröset på toppen av Slåttdalsberget

Öppna landskap

Vy från röset över Näskefjärden

Mot horisonten

Söderut

Plats för dagens fika








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden