torsdag 31 oktober 2019

Entre Nord - Tärnättholmarna

Älskade Skuleskogen, idag var det dags igen!
Det blåste ganska rejält på förmiddagen och det höll i sig, men jag tänkte att vinden var från skapligt rätt håll för just Skuleskogen.

Idag valde jag att parkera vid Entré Nord och gå till Tärnättholmarna. En fin promenad och inte alls så krävande jämfört med många andra sträckor i nationalparken.
Det drar mot eftermiddag när jag börjar min promenad, vilket medför att jag möter många vandrare på deras tillbakaväg. Jag är troligen ganska ensam att gå inåt i skogen istället för utåt.

Framme på holmarna är det också lugnt. Ett sällskap har slagit sig till ro nere på södra sidan stranden. I övrigt verkar det vara folktomt. Jag traskar vidare ut efter södra strandlinjen då det är det det blåser som minst. Jag finner en bra rastplats och intar middag och lyssnar på tystnaden en stund innan jag börjar vandra tillbaka.

Jag har pannlampan med, den ligger alltid i min ryggsäck så här års utifall tiden skulle ticka ifrån mig. Att vandra i beckmörker är ingen hit - tro mig, jag har försökt. Jag är dock framme vid bilen innan det är mörkt, som alltid nöjd med några timmars Skuleskog.

Sjön vid Salsviken som skapats av den avsnörda havsviken

Salsviken

Salsviken, en kort promenad från norra entrén

Höga Kusten leden, bokstavligen mellan berg, skog och hav.

Vovve på spång

Ett av många vattendrag mot havet

Spång

Vovve med pinne

Hundrumpa på stranden

Norrsidan ut mot Tärnättholmarna

Mindre blåsigt mot sydsidan

Nytt vedförråd på Tärnättholmarna



En av tre stugor på Tärnättholmarna

Middagsplats



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden