fredag 30 augusti 2019

Stranneberget, Arnäsleden

En av mina snabb utflykt-ställen. Hit återkommer jag lite nu och då för en lite lagom skogspromenad. Stigen upp är en avstickare från Arnäsleden, den är välmärkt och lätt att följa. Idag parkerade jag vid Holsbacken och gick upp till flaggstången med vimpel på Stranneberget. Här finns även ett vindskydd utan tak och eldstad för den som vill grilla en korv eller liknande. Denna eftermiddag hade jag vare sig mat eller kaffe med, inte ens en flaska vatten. Det rekommenderas annars.

För det mesta brukar jag slå mig ned i vindskyddet, men idag gick jag vidare en liten bit bortanför flaggstången och satte mig en stund på en bergshäll med utsikt över Öfjärden.

Efter en stilla stund ringer matklockan i mig och jag beger mig samma stig ned. Med lite mer tid är det annars trevligt att vandra vidare längs stigen, som leder vidare ned bortanför Stranneberget för att sedan gå tillbaka till bilen via vägen.


Skogen börjar skifta i lite höstliga färger

Stig upp mot Stranneberget



När skogen går över till berghäll anas den vackra utsikten mot Arnäsvall

Vindskyddet på toppen

Eldstad för korvgrillaren. Tag med egen ved!

Genom springorna i vindskyddet
Utsikt över Arnäs köpcentrum och vidare mot Örnsköldsvik

Öfjärden

Panorama över Öfjärden

Flaggstången på berget syns från E4:an

Idbyfjärden anas 

Utsikt mot Överön och Nederön på andra sidan Öfjärden

Vovve vid klippkant

Vovve med pinne

Vimpeln vajar i vinden

Arnäs kyrka



Arnäsledens vit-röda prick markerar leden














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden