fredag 16 augusti 2019

Älgstråket, Åttan, Milleniumstugan, Svarttjärn.

Hade en ledig eftermiddag och det fina vädret lockade mig ut i skogen. Då jag hade dålig fantasi om var jag skulle bege mig tog jag till mina hemtrakters skogar - Älgstråket i Själevad. Som barn var det skidåkning och lek i dessa trakter. Skidorna tog oss till Svarttjärn och ibland även vidare till Rutberget.

Jag har gått här ofta som vuxen, men aldrig vidare mot Rutbergsterrängen. Efter att ha strosat omkring i Älgstråket och vidare efter Åttans (8n) skidspår tänkte jag att jag skulle ta mig vidare till åtminstone Milleniumstugan.

När jag kom ned mot Svarttjärn vände jag därför uppåt efter en stig som jag gissade skulle vara den rätta. Det saknas skyltar, så man bör ha ett hum om var geografin. De skyltar som finns är ofta gamla träskyltar där texten är bortnött. Stigarna är dock fina att gå även sommartid.

Upp mot Brännmon stöter jag på en knotig tall som jag minns sedan jag var barn. Här brukade jag vilja ta paus, slänga av mig skidorna och klättra upp i trädet. Idag hejade jag på den gamla vännen, men hade inte riktigt samma driv att klättra.

Istället vandrade vi vidare och kom snart fram till Milleniumstugan. Här var det dags för en fikapaus och sedan kurande vovven ihop sig för en vilopaus istället för att hitta en pinne att bråka med. Efter några timmars vandring/promenad så valde hon klokt nog en lugn stund. Jag följde hennes exempel och lade omkull mig på ett trädäck i solen.

När molnen skyade ihop sig var det dags att ta sig vidare mot Visarbergets topp. Jag hade tänkt att det skulle gå att ta sig ned till stigen vi kommit till Milleniumstugan på därifrån, men jag hittade inte någon stig. Det blev några hundra meters frigång nerför berget och genom skogen innan vi var tillbaka på lite mer lättvandrad stig.

På tillbakavägen valde vi närmaste vägen förbi Svarttjärn tillbaka mot bilen vid Skogslöparna i Översjäla. Åter vid bilen hade vi avverkat 12 kilometer.

Fina stigar


Längs Åttan



Grönt och lummigt

Upp mot Svarttjärnsberget



Ögonkastet, en av få skyltar med läsbar text

Mitt i skogen ett märkligt stenröse med byggd stenmur

Varför har någon byggt en stenmur mitt i skogen?

Just när jag trodde jag var helt ensam i skogen inser jag att det nog finns bärplockare i närheten



Svarttjärnsberget med utsikt mot Veckefjärden



Vackra skog




Klappersten

Skogsvovve

Hej klätterträd!

Milleniumstugan

Plats för fika

Vovven kurar ihop sig för vila

Utsikt över Bockholmarna i Själevadsfjärden





Milleniumstugan


Grillkåtan intill Milleniumstugan står öppen året om

Visarbergets topp

Här är 360 graders utsikt


Visarbergets utsikt

Svarttjärn, stigen mot vindskyddet

Svarttjärn

Svarttjärn


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden