lördag 10 augusti 2019

Skuleberget och Litoberget, Höga Kusten-stigen

Uppe på Skuleberget har jag varit många gånger förr, både vinter och sommar och jag har tagit de flesta vägar både upp och ned - stigar, klättring och linbana.  (Klättringsmöjligheter på vajersäkrade klätterleder, se Via Ferrata. Linbanan är stängd under 2019 för reparation).

Idag var det dags att testa den nya Höga Kusten-stigen. Stigen utgår från Friluftsbyn. Här finns fina parkeringsmöjligheter för 20:-/dygn.  Tjugan går till underhåll av parkering och stig och pengarna går både att swicha och betala i Friluftsbyn.

Stigen är tydligt blå-markerad och börjar genom skogen, tvärt uppför. I början finns flera gedigna trappor vilka "adopterats" av donatorer för utveckling av Höga Kusten-stigen. Snart anas ett vindskydd i skogen, Forest Cradle, en av arkitekturfestivalen Arknats resultat, se ArkNat Höga Kusten.

Det öppnar sedan upp och snart är jag uppe på Litoberget. På vägen upp sitter många och njuter av utsikten mot Docksta. Det finns ett bänkbord som är ledigt, vid vilket jag slår mig ned för en vattenpaus.

Snart går vi vidare nerför Litoberget, genom skogen och sedan upp mot Skuleberget. Helt plötsligt, snabbare och lättare än vad jag trodde, ser jag toppstugan. Väl uppe slår jag mig ned för att fika och njuta av utsikten. Det är mycket människor runt stugan, vilket visar att Skuleberget är ett populärt utflyktsmål.

Bestämmer mig för att jag har lite spring kvar i benen och går den rödmarkerade Kalottstigen runt Skulebergets topp. Här finns flera fina utsiktspunkter. Vid vindskyddet slår jag mig ned och njuter en lång stund innan jag vandrar tillbaka mot toppstugan och vidare ned mot parkeringen.

Höga kusten-stigen är ca 2,5 km och Kalottstigen strax under 1 km. Bara att packa ryggsäcken och ge sig ut på ett äventyr!


Stigens början har fått en portal

Vindskyddet Forest Cradle

Skulebergets naturreservat


Det öppnar upp


På väg upp till Litoberget


Norrfjärden



Bänkbordet på Litoberget


Det bästa man har sätter man på bordet

Uppe på Skuleberget, med raststugans tak i bild


Dagens fika-utsikt






Norrfjärden, Värnsberget och Dockstafjärden




Världens högsta kustlinje


Vilobänk med utsikt norrut

Kalottstigen


Vindskyddet på Skuleberget


Dockstafjärden





Toppstugan


Tack för idag, Skuleberget!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden