tisdag 27 augusti 2019

Småtjärnarna, Vindskyddet Off-centered


Dags att besöka Småtjärnarna och vindskyddet Off-centered som byggts under sommaren.
Till Småtjärnarna har jag varit många gånger förr. På sommarhalvåret har jag nog oftast gått från Vitsjöstugan. Idag körde jag upp till Hallbacken som startpunkt vid vägbommen innan Hamptjärn.

Det finns skyltar av varierande kvalitet och inte alla stigar är markerade. Det är dock inga problem att hitta till Småtjärnarna om man vet ungefärligen vart det ligger geografiskt. Däremot var jag inte säker var det nya vindskyddet skulle finnas, mer än att det skulle ligga någonstans i närheten av Småtjärnarna och Höga Kusten-leden.

Stigen leder uppför, ganska rejält uppför. Det är stenigt, men inte så väldigt långt, så det går ändå fint. Innan jag är helt uppe ser jag vindskyddet till vänster om stigen. Det var inte där jag trodde det skulle ligga, men det blev väldigt lätt att hitta när jag kom från detta håll.

Off-centered vindskyddet har utsikt mot fabriken, kanske inte den vackrast valda utsikten, men det är ändå trevligt med dessa nya skapelser. Här ryms det två sovande vandrare på bänkarna. Jag sov dock inte, utan gick vidare till Småtjärnsstugan där holländska vandrare gjort sig hemmastadda för natten. Efter en stunds vila vid vattnet tog vi samma steniga stig nerför berget, men sedan runt Hamptjärn tillbaka. Att det fanns en stig nära vattenlinjen har jag inte uppräckt tidigare.

Skyltar med varierande tydlighet 

Utsikt över fabriken

Vindskyddet Off-centered

Vindskyddet har en stängningsbar lycka för utsikt över Hamptjärn och fabriken

Ingången till Off-centered

Vindskyddet är byggt rumt en trädstam

Off-centered 

I kvällssolens sken

Uppe vid Småtjärnarna kommer vi även upp till Höga kusten-leden

Småtjärnarna

Vattenpaus för vovve

Stenig stig


Hamptjärn

Vovve på spång

Vindskydd i skogen nere vid Hamptjärn



Grillplats vid Hamptjärn

Badmöjligheter vid en liten sandstrand i mitten av bilden











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden