fredag 3 augusti 2018

Ögeltjärnsberget runt

Idag var jag bara tvungen att ta mig ut i naturen efter många dagars värme som hållit mig ifrån allt för stora äventyr med en gammal och trött vovve.

Då det blåste ganska friskt och temperaturen faktiskt var helt hanterbar åkte jag till Ögeltjärnsbergets parkering. Valde dock att inte gå upp till berget, utan en annan favorit - runt berget.

Efter att ha parkerat bilen gick jag först till Ögeltjärn som idag låg blank och stilla. Jag har tidigare upplevt denna tjärn som mörk och grumlig, men idag tedde sig vattnet klart.

Vandrade sedan vidare mot Krokalviken. Efter sommarstugornas slut på havssidan gick vi efter stranden till udden. Vovven hittade pinnar och passade på att bada både en och tre gånger. Jag satte mig på en sten och njöt av solen, havsdoften, stillheten och glittret. Inget folk alls i farten, så lugnet var totalt.

Gick sedan vidare mot den fina rastplatsen och därefter till stranden. På denna sida om udden är det sandstrand. Dags för bad igen. Dumt nog hade jag inga badkläder med, så jag fick nöja mig med att plaska i kanten med vovven glatt skuttade ut på pinnjakt i vattnet gång efter annan.

Denna promenad har allt. Skog, tjärn, hav och om man önskar även magisk utsikt ifrån Ögeltjärnsberget. Berget brukar många traska upp till, men rundan runt udden brukar vara mindre folktät.

Genom skogen

Ögeltjärn skymtar mellan stammarna

Vindskyddet vid Ögeltjärn

Vovven funderar på hur hon ska nå den stora pinnen i tjärnen

Ögeltjärn

Ner mot Krokalviken



Havsstrand

Mot udden

Vovve med pinne nummer ett





Vovve med pinne nummer 2





Vidare från udden mot rastplatsen

Rastplats med bänkbord, eldstad och utedass



Vovve med pinne nummer 3





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden