tisdag 31 juli 2018

Vitsjöstugan - Småtjärnsstugan, Höga kusten-leden

En mulen dag och fram emot kvällskvisten drar jag och vovven till skogs.
Det är varmt, klibbigt och oerhört hög luftfuktighet, men en liten tur måste vi i alla fall ta. Jag är i närheten av Vitsjöterrängen, så jag tänker mig att det kan vara ett lagom utflyktsmål.

På vägen upp mot Vitsjöstugan börjar jag ångra mitt val. Vägen upp är i det närmaste okörbar. Det som får mig att köra vidare är mest för att det är så svårt att finna någonstans att vända. Jag tar mig dock upp i sakta mak.

Parkerar vid Vitsjöstugan och går mot Småtjärnarna. Denna promenad har jag gått många gånger. Idag är vi ensamma i skogen, jag och vovven sånär som på en mötande löpare.

Efter O-ringen går det in lite nya stigar här och var i terrängen, men vi traskar efter gamla erkända stigar samt Höga kusten-leden till Småtjärnsstugan. Efter en vattenpaus går vi tillbaka till bilen och skumpar oss nedför och hemåt. 

Bänkbord utanför Vitsjöstugan

Skyltsamling

Vitsjöstugan står i vanlig ordning låst

Höstfärger redan i juli


Blåbär och ljung i vacker förening

Skyltarna börjar vara lite slitna på sina håll

Ny spång över myrmark

Småtjärnsstugan

Rester från O-ringen

Eldningsförbudet medför att det faktiskt finns ved i vedförrådet

Småtjärnsstugan från baksidan



Småtjärnarna

Vovve med pinne





Färgrik skogsmatta

Hemåt genom skogen

Utsikt över Själevadsfjärden






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden