söndag 12 augusti 2018

Tennudden, Lotsstigen

Nordvästlig vind är supertråkigt i sommarstugan, så jag bestämmer mig för att åka till ett mindre blåsigt ställe. Jag väljer en promenad runt Tennudden.

Vi startar i Stubbsand och följer skyltningen mot "Labyrint". Labyrinten ligger ute på Tennudden och är en avstickare från Lotsstigen. Om man nu vandrar Lotsstigen bör man ta denna avstickare runt hela udden.

Här finns ett vindskydd samt ett flertal bänkbord. Nästan alla gånger jag gått här har jag varit helt ensam och så var fallet även idag. Stigen är inte märkt ute längs udden - här är det bara att hoppa fritt mellan klippor och stenar -  så det kan vara lite besvärligt att hitta tillbaka till stigen när man kommer mot Tennviken. Det gäller att hålla ögonen öppna, vilket idag lönade sig, för jag gick i det närmaste rakt på stigen. Tack för det!

Vid Tennviken viker jag av mot Stubbsand genom skogen. Detta är den verkliga Lotsstigen, bred och lättpromenerad.

Ut mot Tennudden

Ett av flera bänkbord



Vovven på väg

Njuter av havsutsikten



Labyrint



Mot vindskyddet



Vindskydd



Viloplats vid vindskyddet

Stenkonst





Drivvirke



Vovve med pinne

Ännu ett bänkbord

... och ett till

Härlig plats för en fika



Lotsstigens märkning
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden