måndag 28 maj 2018

Gälvsjön, Uttersjö

En strålande och varm högsommarvärmen i maj får mig att fundera ut en plats i sol och stillhet. Valet faller på Gälvsjön innanför Uttersjö.

Går över myren på söndermurknade spänger, men tar mig torrskodd fram. Det är mygg, massor av mygg. Åtminstone i skuggan och in i skogen. Nere vid strandkanten och solen är det hanterbart. 

Sätter mig ned på en sten och njuter av solen, glittret i sjön, fiskarna som slår och fåglarna som kvittrar, kvackar och skriker. Naturens ljud som endast störs av vovvens skall när den pinne hon valt för kvällen är alldeles för stor och tung för att hon ska få styr på den.

Och som avslutning på kvällen får jag se björn igen. Den ställer sig upp på bakbenen och tittar på mig innan den vänder och springer tillbaka in i skogen. Som tur är sitter jag åter i bilen vid mötet, så björnfrossan uteblir. 

Gälvsjön

En plats i sol

Vindskydd och bänkbord



Gott om ved

Vovve med pinne



Sol genom träddunge

Spång över blötmark


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden