onsdag 9 maj 2018

Antarsberget, Anundsjö

Jobbar länge, men solen skiner vackert när jag kommer hem. Slänger i mig lite mat innan jag drar iväg med kaffetermosen i ryggan. Årets premiärtur till Antarsberget ska bli av!

Det är i det närmaste snöfritt längs stigen upp. Skönt! Äntligen går det att ta sig fram obehindrat. 

Uppe på berget blåser det friskt. Jag går förbi vårdkasen och vindskydden, följer de blodröd-prickade träden ut till Pokerhyllan. Om du besöker Antarsberget, missa inte det! Här är utsikten vidsträckt och vidunderlig. Längst ut på kanten av hyllan pirrar det en aning i tårna av höjden, vilken inte går att fånga på bild. 

Pokerhyllan vilar i skugga såhär på kvällskvisten, så jag vänder tillbaka förbi vindskydden och kasen och nerför sista branten. Här går jag ut på berget med utsikt över Bredbyn. Här ligger kvällssolen på och kullen läar vinden. 

Här sätter jag mig ner för att njuta av en kopp kaffe och mazarin. I tystnad, med utsikt och sol slår hjärtat ett litet glädjeskutt. Detta har jag längtat efter hela vintern. Många spännande utflykter ligger framför under den kommande sommaren. 

Vårdkasen på Antarsberget

Vårdkasens insida

Vindskydd och bänkbord

Vindskydden och Vårdkasen

Mot Pokerhyllan

Rödprickade träd visar vägen

Anundsjösjön från Pokerhyllan

Anundsjösjön

Längst ut på Pokerhyllan pirrar det i tårna

Vovve med pinne

På väg ned

Utsikt över Bredbyn

Fika!

Snöfri stig

Enörat lodjur

Träskallig björn på kalhygget

Knappögd orm

Parkeringsplats





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden