söndag 13 augusti 2023

Silverfallet-rundan, Grövelsjön

Jag har tagit mig till Grövelsjön och första dagen tänker jag mig en inte allt för tuff runda. Jag har aldrig varit i dessa trakter förr och det är blött i skog och mark, så Silverfallet-rundan blir dagens tur. Jag går medsols varv, den skyltade vägen till det lilla fallet. Den stigen går mestadels genom skogen. När jag börjar närma mig följer stigen den lilla jokken och här hittar jag en hel del hjortron. De är i det närmaste övermogna, så jag kliver av leden och plockar nävar och äter där jag står. Härlig start och lite förvånad är jag nog att det finns så pass mycket bär så nära en välpromenerad led. 

Uppe vid fallet inser jag plötsligt att jag gått förbi det hela. Går neröver igen, men inte hela vägen ner för att få några vettiga foton. Det lilla fallet var nog lite mindre än vad jag trott. Jag försöker att ta mig över på andra sidan vattnet, men vattennivån är hög och jag hittar inga bra ställen att vada över, så jag följer vattnet upp till renstängslet där jag vänder högerut längs stigen vid staketet. Här uppe är jag över trädgränsen och i den vackra utsikten kliver jag en bit åt sidan från stigen/leden, slår mig ner på en sten och tar fram matsäcken. 

Här blir jag sittande länge. Tittar på utsikt, på renar som betar och spetar, på andra vandrare som går längs leden. 

Vädret växlar, men jag lyckas undgå regnet. Ser små solglimtar och passar då på att njuta lite extra. När jag vandrar vidare går det nerför mot Grövelsjön. Stigen är på sina håll väldigt blöt och jag är tacksam för mina bra kängor där jag går. Nere vid parkeringen vid Sjöstugan sätter jag mig i bilen, nöjd med den fina turen på 7 kilometer, då regnet börjar falla.







































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden