onsdag 16 augusti 2023

Rundhögda, Femundsmarka nationalpark

Jag hade fått tips om en fin slinga en bit in på norska sidan och jag åker därför iväg mot Rundhögda. Nere vid vägen finns en fin parkering där jag ställer bilen och börjar gå uppåt, först stig, sedan grusväg och sedan ut på stigen upp mot Rundhögda. Det är blött och jag hoppar över vattenflöden. 

En bit upp slår jag mig ner på en sten för att vila en stund när jag ser att regnet kommer allt närmre. Jag bestämmer mig för att sitta kvar på stenen där jag sitter väldigt bra, klär på mig regnkläder och ser regnet dra fram över fjälltopparna och i dalarna. Ett vackert skådespel. Snart börjar det regna ganska kraftfullt även på mig där jag sitter. 

De som gått före mig kommer tillbaka, vänt på rundan, och jag ser dem gå ner samma stig vi kommit upp. Jag sitter kvar och väntar, nöjd under mina regnskydd. 

När jag tycker att det ser ut att lätta går jag vidare uppför längs bäcken och när jag kommer upp i dalen  upphör regnet. Nu är det bara jag och några renar som rör sig mellan topparna Rundhögda, Sushögda och Litfjället.

När stigen upphör frigår jag över platån till nästa vattendrag och snart är jag på en stig igen. När det öppnar upp sig mellan Rundhögda och Sushögda ser jag ut över dalen där nedanför. Jag stannar upp en stund och njuter av storheten och ensamheten innan jag fortsätter nerför längs bäcken mot den stora vandringsleden mot  Svukuriset. Härifrån är det sedan lätt vandring på märkt led tillbaka ner till parkeringen. Rundan är ungefär 7 kilometer lång. 













































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden