torsdag 17 augusti 2023

Blåkläppen, Grövelsjön

Efter flera dagar i trakten skiner äntligen solen från klarblå himmel. Idag tänker jag att jag ska njuta av tillvaron och ta det rätt lugnt. Jag väljer Blåkläppen som utflyktsmål för att slippa de största stråken och steniga leder. 

Turen startar vid Grövelsjöns fjällstation och går först uppåt längs Nordfjellsvägen. Det går även att ta bilen till sommarparkeringen längst upp på vägen. Efter sommarparkeringen går jag leden mot Storvätteshogna som startar med långa trappsteg. Några hundra meter därefter viker jag söderut och går på skrå uppåt mot Blåkläppen som vilar lugnt ovanför skidliftarna och rengärdet. 

Det är helt ljuvligt att gå på torra hedar över ljung och hällar i solens sken. Flera gånger stannar jag upp, tar in omgivningarna, njuter. Jag ser ingen som är på väg samma håll som jag. Jag går först upp till dem södra höjden med ett litet stenröse. Sedan vidare ut till den norra toppen, passerande den lilla skrevan däremellan. 

Här slår jag mig ned och blir sittande en bra stund innan jag går tillbaka till den södra toppen där det blåser en aning mindre. Jag hittar en bra sten och vänd mot solen packar jag upp den medhavda lunchen. Njuter av sol och tystnad, utsikt och stilla ro. 

När jag vandrar vidare går jag i en vid båge norrut över ljunghedarna för att sedan vika av neråt och västerut igen efter en helt fantastisk dag på Blåkläppen. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden