fredag 6 november 2020

Led Salberg, Salbergsleden, Skräddarberget

Efter en seg förkylning är jag åter på banan. Då dagen är en ledig sådan och solen skiner unnar jag mig en lite längre utflykt och styr kosan mot Nordingrå. Eftersom jag fortfarande har hosta och kroppen är lite trött, så tänker jag inte bestiga något av Nordingrås alla vackra, men ganska krävande, berg. Jag har spanat in en lätt led, Led Salberg. Den ska vara ca 3,5 km lång och bjuda på två utsiktsplatser, vilket kan vara lämpligt denna dag. 

I Salberg finns parkeringsplats uppe bredvid gårdarna. Här finns även information, men inte någon riktigt tydlig ledmarkering. Det är dock lätt att gissa vart jag ska, så jag börjar gå längs skogsbilvägen och kommer snart till stigens start. Här står en liten ledmarkering, dock säger den inte att det är just en ledmarkering. 

Stigen är väldigt trevlig. Skogen känns öppen och ljus. Snart kommer en stigkorsning och en träskylt pekar mot Skräddarberget. Jag förstår att det är en av utsiktspunkterna och kliver iväg längs stigen. När jag kommer upp på berget står en enkel träbänk på plats med utsikt över Omnebygden. Här finns även en skylt med ett foto märkt med vad jag ser. Trevligt! 

Det blåser rätt skapligt, så vi blir inte långvariga på platsen, utan går ner för berget igen och vid stigkorset vandrar vi vidare åt andra hållet mot varifrån vi kommit. Plötsligt blir den tidigare rödmarkerade leden blåmarkerad. Varför vet jag inte, men då jag är säker att jag är på rätt stig, traskar jag vidare. 

Precis när jag börjar fundera om det inte skulle vara ytterligare en utsiktsplats, så dyker ett stigkors upp, märkt med utsiktsplats. Även här står en enkel bänk med utsikt mot Omne. 

När vi vandrar vidare är det inte långt till parkeringen. En fin liten promenad!

Karta och mer om Led Salberg finns på Världsarvsledens hemsida: Led Salberg, Världsarvsleden

Vackert ljus vid parkeringen 
Skogsbilväg vid ledens start

Ledmarkering där stigen viker av från skogsbilvägen

Öppen stig

Skylt mot Skräddarberget

Utsiktsplats Skräddarberget

Utsikt mot Omne

Vovven och vyn

Tavla vid utsiktsplatsen

Vovve på stig

Vid andra utsiktsplatsen

Bänken vid utsikten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden