onsdag 4 november 2020

Hundtjärn, Stubbsand

På väg från Skagsudde kommer jag på att jag har ett outforskat ställe vid Stubbsand - Hundtjärn. Jag har hört talas om tjärnen, men aldrig varit där. När jag ändå är skapligt i krokarna tänker jag att jag åker väl dit och rekar lite. Väl på plats kan jag inte låta bli att kliva iväg längs stigen. Det är bara några hundra meter tills jag är framme vid en stilla tjärn.

Jag fortsätter längs stigen och tror att jag på något sätt ska kunna gå runt den. Jag har ingen aning om vart stigen leder, men känner att det är åt fel håll. Men vad vet jag, det kanske är en lång runda? När jag hamnar vid en stigkorsning inser jag att jag står ovanför Långsjön mellan Tennåkern och Tennviken. Fel, som jag förutspått. 

Men vart leder stigen som går åt andra hållet? Kommer jag runt på något sätt då? Jag testar! 
När det börjar bära uppåt så inser jag att detta också blir fel, men när jag ändå är här vill jag se vart jag kommer och traskar vidare. Uppåt. Stigen blir gammal skogsbilväg och jag anar att jag är på väg upp till masten jag sett. Det visar sig att jag har rätt. Precis innan masten står ett bänkbord med utsikt över havet. Om bergsknallen har något namn vet jag inte. Här vilar jag en stund innan jag traskar vidare den väg jag kommit. 

Hundtjärn

Stilla vatten

Sol på tjärnen

Bänkbord uppe vid masten på berget

Utsikt från bänkbordet

Vovve på stig

Åter förbi Hundtjärn på tillbakavägen

Småtrött med hosta och feber



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden