onsdag 13 maj 2020

Buhalsberget, Fjälludden, Genesön

Någonstans jag inte gått förr med inte allt för lång ställtid, var dagens utflykts-tanke. Nu börjar det vara en ganska hopplös uppgift, men så kom jag att tänka på Buhalsberget av någon anledning. Så jag slängde snabbt ned lite middag i ryggan och drog iväg mot Genesön.

Jag körde så långt det gick förbi Fjälludden. Numera har jag fyrhjulsdrift med hög markfrigång, vilket gjorde det möjligt att ta mig fram till vändplanen. Här gick jag in på stigen mot Sågtorpet till. Sedan rakt in i skogen, uppåt bland skog, ris, mossa och klipphällar. Och skogshyggen. För mig går det bra att älga fram och den lilla vovven studsar över stock och sten.

När jag funderar på hur jag ska ta mig ned lättast utan att behöva gå tillbaka samma väg stolpar jag iväg mot Åviken till. Klappersten och utsikt. Sedan tar vi oss ned genom snårig skog till vägen och promenerar efter den tillbaka till Fjälludden. Det känns så lätt att gå på väg efter att ha klafsat omkring i skogen.

Apropå promenad på vägar, ni bilister som kör i 70 km förbi gående på grusväg, visa hänsyn! Sprutande stenar gör förbenat ont!


Stig mot Sågtorpet

Trevlig skogsstig

Frigång över stock och sten

Åvikefjärden

På väg över ett gammalt hygge

Vovven hittar ett vattenhål

Rotvälte-konst

Över hygget 

Vy från klapperstensfält över Åviken, Ottelandet och Trysunda



Ibland fann vi något som liknade en stig

Nere vid vägen kändes benen lätta

Bastun på Fjälludden

Fjälludden är öppen för allmänheten med servicehus, bastu, utedass och grillmöjligheter


Vindskyddet bortom Fjälludden

Blåsigt hav

Grillmöjligheter









Vy över Åviken, Ottelandet och Trysunda

Ibland fann vi något som liknade en stig

Nere på vägen i Åviken känns stegen lätta

Fjälluddens bastu

Fjälludden, idag i blåsigt läge

Sandstrand

Vindskyddet bortom Fjälludden


Från vindskyddet sett

Eldstad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden