fredag 1 maj 2020

Älgstråket, Lappkastet, Själevad

Nu i coronatider passar det bra att träffas utomhus, men då det är en gråmulen dag så passar det bättre att ta en promenad istället för en fika tillsammans med min ömma moder. Vi tar därför en promenad Älgståket runt. När jag var barn lekte jag mycket i dessa krokar, så det är med nostalgiskt sinne jag går här.

Det är bitvis lite blött och fortfarande ligger snö och is fläckvis kvar, men mestadels är det torrt och lättpromenerat. Vi tar en liten paus vid Lappkastet, vindskyddet med utsikt över Mycklingtjärnen och bort mot Själevadsfjärden. För några år sedan så brann det i skogen nedanför vindskyddet, jag såg branden och röken från andra sidan fjärden och ringde brandkåren. Vindskyddet klarade sig, men några svedda träd står kvar och påminner om branden.

Efter rundan tar vi en kopp kaffe ute. Det är skönt att våren är på ingång, men idag var det mycket riktigt skönare att röra på sig under samtalet än att sitta stilla. Det är tur att vi har så fina möjligheter att vara ute och röra på oss i vår fina natur!

Inifrån vindskyddet syns Själevads kyrka mellan svedda träd
Hotell Lappkastet, ständigt öppet

Själevadsfjärden och Mycklingstjärnen skymtar mellan träden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden