onsdag 26 juni 2019

Nulltjärnsrundan, Nulltjärnarna, Vålådalen

Jag är i Duved några dagar och vaknar till en dag med starka vindar. Tänker att det troligen inte är helt skönt att gå upp på något fjäll, så jag ändrar mina planer och åker till Vålådalen för att gå till Nulltjärnarna. Denna led går mestadels genom skog, så jag tänker att jag och vovven skyddas från att blåsa bort.

Leden börjar vid ledcentralen i Vålådalen och går genom blandskog. Leden är torr och tydlig, inga problem att ta sig fram. Vi passerar den gamla sågen vid Nulltjärnsbäcken och viker sedan av till vänster. Här går vandringen uppför en ravin i trolsk grönska.

Framme vid Nulltjärnarna blåser det kallt, så vi tar bara en snabb paus innan vi går vidare. Går en bit vidare längs stranden men vänder snart tillbaka för att ta fjällstationens milspår tillbaka. Tillbakavägen var för mig rätt tråkig och ointressant, men åtminstone inte så blåsig, vilket var en av huvudanledningarna till dagens utflyktsmål.

Vy mot Lillstensdalsfället
Efter en kilometer finns bänkbord för fika med utsikt över Lillstensdalsfjället


Vandringsled på sommaren, skoterled på vintern


Nulltjärnsbäcken
Öppna vidder vid myrmark





Vacker värld!

Spångad led vid blötare trakter

Lämningar av en gammal såg


Framme vid Nulltjärnarna

Helt ensamma på badplatsen


De kalla vindarna bjuder inte in till bad

Nulltjärn och Kyrkstensfjället




Sandbank längs tjärnen

Trött vovve efter dagar i fjällen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden