måndag 24 juni 2019

Åreskutan, toppstugan, Västra leden

Tar första kabinbanan upp mot Åreskutan med avgång kl. 10.00. Nere i Åre är det skapligt väder, men jag ser att skutan ligger i moln. Väderprognosen säger att det ska klara upp vid 11-snåret, så jag har gott hopp om en fin dag.

Det är bara jag och vovven, samt en familj ombord på kabinbanan. När vi kommer upp till skutan är det vitt, som att kliva av mitt i ett moln. Jag irrar runt en stund, familjen försvinner åt ett annat håll och snart ser jag var leden mot toppstugan börjar. Jag tänker att det nog spricker upp snart och börjar vandringen uppåt. Det ligger kvar snö på flera ställen, den är hårt packad och inga problem att gå på.

Den sista stigningen upp mot toppstugan är brant, stenig och lite läskig i dimman, men så plötsligt är vi uppe. Det blåser kallt och stugan är stängd för renovering, men jag finner lä mot stugans vägg och ser till att få i mig lite vätska och något att tugga på. I väntan på att molnen ska lätta går vi runt uppe runt stugan, men tiden går och det vita består. Jag ger upp och börjar vandringen nedför.

När vi kommer ner till kabinbanans topp, börjar molnen lätta. Står ett tag och funderar på huruvida jag ska åka ner eller gå. När solen börjar titta fram är valet lätt - jag går.

Leden korsar vid några tillfällen dowhill-leden. Här gäller det att se upp. Cyklarna susar förbi i en enorm hastighet. Att de bara vågar!

Det är betagande vackert. Vi tar det lugnt nerför, vovven och jag. På en av många fina platser slår vi oss ner för en lång paus att äta, vila och bara njuta. Här trivs vi bra och låter klockan gå. Så skönt att inte ha någon tid att hålla!

När vi vandrar vidare nerför känns det stelt att komma igån. Det är lätt att tro att det är lätt att gå nerför, men det tar på det också. Det är min första dag i Åre för en veckas semester med dagsturer på schemat. Kanske inte det bästa beslutet då det verkligen tar på lårmusklerna...

Nedanför trädgränsen blir vandringen lite tråkig och kroppen är trött. Men ack en så fantastisk dag!


Utanför kabinbanans slutstation

Bitvis ligger snö kvar på leden

Åreskutans toppstuga är stängd för renovering

Åreskutans topp ligger på 1420 meter över havet


Ledmarkering

Nere mot kabinbanan lättar molnen

Det ljusnar!

När himlen blir blå, beslutar jag mig för att gå

Vandringen nedåt har börjat

Där vandringsled korsar downhill-led gäller det att se upp





Vi har det bra


Vovve på väg

Tydliga markeringar. Kabinbanans slutstation syns däruppe

Här blir det långpaus!

Här kan vi sitta länge


Vid Mörvikshummeln
Nedanför trädgränsen blir vandringen lite tråkig


In i grönskan














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden