fredag 5 oktober 2018

Slåttberget, Visarberget, Milleniumstugan

Efter en ambivalent morgon med svårt att bestämma utflyktsmål denna lediga dag bestämmer jag mig för nya, okända mål. Jag ser ut en väg på kartan förbi Huggsjöstugan och vidare till vägs ände. Vad finns där?

Väl framme går en stig till väster och kartan visar någon form av tak till höger. Nyfikenheten drar mig till att undersöka det närbelägna taket, vilket visar sig vara ett inte så spännande jakttorn.

Stigen bär däremot iväg i i sydostlig riktning mot Själevadshållet till. Vi kommer snart till Västerhus jaktstuga, vilken står öppen för att kunna titta in i. Vi stannar inte, utan traskar vidare under kraftledningen. Där är skyltad skoterled och vi väljer att traska uppåt längs kraftgatan med Milleniumstugan som mål. 

Skoterleden är sedan inte uppmärkt, men med lite gissning tar vi oss rätt stigar fram och upp på Visarberget. Grillkåtan står alltid öppen och efter att ha klyvt lite ved så får jag upp en eld för att grilla några korvar. Det blåser rejält ute, men vi finner lä på Milleniumstugans farstukvist där det är gott att njuta av utsikt och lunch.

Med mätta magar vandrar vi sedan tillbaka samma stigar vi kom. Åter till bilen har vi gått ungefär 7,5 kilometer.

Liten stuga vid stigen

Västerhus jaktstuga

Interiör

I förbandslådan finns iaf en sax



Grillplats utanför jaktstugan

Utsikt mot nordväst

Vid skoterleden möts jag av en tydlig skyltning

Höstfärger med utsikt över Happsta

Milleniumstugan

Själevadsfjärden

Grillkåtan

Snart blir det lunch!

Vovve med pinne

Lunch i lä

Panorama

Myrmark längs stigen

Det blåser friskt i trädtopparna



Vovve på väg tillbaka






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden