fredag 19 oktober 2018

Östalbodarna, Myckelgensjö

Eftersom jag är i närheten och har tid, får jag för mig att svänga in och titta till Östalbodarna då jag aldrig varit här förr.

Östtalbodarna ligger i sydöstra delen av Myckelgensjösjön på andra sidan sjön i förhållande till byn. Namnet kommer av att de tillhörde den östra delen av Myckelgensjö. De välbevarade Östalbodarna användes från 1860-talet fram till 1951 och var den sista fäbovallen som brukades i Anundsjö. Sommartid fördes korna ut till fäbodvallen för skogsbete, då marken hemomring användes för odling av vinterfoder och brödsäd. Det var unga kvinnor som följde djuren för att ta vara på och förädla mjölken till framför allt smör men även ost. Östalbodarna låg så nära hembyn, att kvinnorna kallades temporärt hem för slåtter och skördetid innan de återvände för att återkomma till hösten med djuren och tillverkade produkter. 
Ett av fähusen, på Östalbodarna, har gjorts om invändigt och är nu en raststuga medan övriga hus är privata.
De arton fäbodarna ligger i skugga och det är lite småkallt. Jag går runt området inom gärdesgården och funderar på svunna tider. Fingrarna blir kalla då vantarna ligger kvar uppe i bilen. Åter i bilens värme är jag glad att leva i nutid. 

Jag parkerar uppe vid vägen

Sliten information

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden