fredag 19 oktober 2018

Kattajärven, Sör-Husjön, Kunnådalen

Solen skiner, men det blåser ganska mycket. Det gör att jag ändrar mina planer på en tur vid havet och tar en utflykt i inlandet istället. 

Det var ett tag sedan jag var i Kunnådalen och väljer därför detta mål. Promenaden går på tallmo med glittrande tjärnar och sjöar tätt följda av varandra. Jag går mot Sör-Husjön och det röda lilla häbret står med dörren på vid gavel. Tittar in och reglar dörren innan jag går vidare. 

Efter lite cirkulerande går jag mot vindskyddet vid Stor-Kattajärven när magen börjar knorra. Här slår jag mig ber och käkar den medhavda lunchen och njuter av tystnad och natur. 

Kunnådalen är ett av de det sista större sammanhållna vildmarksområdet med höga biologiska värden vi har i kommunen. Detta är det enda kvarvarande större området i det mellersta skogsbältet, där höga rekreationsvärden kan hopkopplas med ett brett och vittomfattande fauna och floraspektrum med höga kvalitativa bevarandevärden. Områdets kärna, som redan nu har ovanligt höga naturvärden, kommer i framtiden, om det nu får vara orört, att bli ett enastående fint urskogsområde, med få motsvarigheter i länet.

Vattendrag till Stor-Dammsjön som skymtar mellan träden

Glittrande tjärnar

Stig genom tallmo

Stugans dörr står på vid gavel vid ankomst. Reglar och vandrar vidare.

Sör-Husjön

En älg har här gått förbi



Sör-Husjöns strand

Sör-Husjön

Vindskyddet vid Stor-Kattajärven skymtar

Plats för lunchrast

Vovven solar sig

Vovve i motljus


Längs Stor-Kattajärven

Vovve med pinne

Åter mot bilen











Riskfylld bro mot ljuset



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden