söndag 14 november 2021

Bergsbodarna, Bergs fäbodar, Skuleskogen

Tanken var att besöka helt andra fäbodar idag, men då jag möttes av flertalet skyltar med texten ”Älgjakt pågår” så ändrade jag turen. Bergs fäbodar, eller Bergsbodarna ligger ungefär däremot kilometer norr om Skuleberget. Jag stannade på en ficka längs E4:an och gick ca en kilometer upp till bodarna. 

Bodarna är privata och en skylt upplyser om att fäbodarna fram till 2007 var en avstickare till Höga kusten-leden, med möjlighet till övernattning. Nu är avtalet med kommunen ett minne blott. Det kan jag finna tråkigt, speciellt som HK-leden är mer folktät än förr. 

Även om solen lyser klart, så når den inte riktigt ner på fäbodvallen då träden runt om står höga. Jag ser mig runt, men vandrar tillbaka ganska direkt för att bege mig vidare till ett soligare ställe. 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden