lördag 16 oktober 2021

Åttjärnsbodarna naturreservat

Det har förändrats en aning sedan sist jag var här. Uppe vid parkeringen fortsätter en skogsbilväg. Jag kan inte låta bli att åka vidare en bit upp på berget men vänder ganska snart åter till parkeringen. 


Vi vandrar iväg längs stigen genom skogen som vilar under ett lätt snötäcke. Här har det blivit ett fyrhjulingsspår istället för en smal stig sedan sista besöket. Jag har ett minne av en väldigt mysig stig som nu är en aning breddad. Skogen är dock fin att ströva igenom och snart är vi framme vid fäbodarna. 


En av stugorna är öppen och har rustats upp. Här finns nya sängar och stolar, men det gamla bordet och den gamla ölburken står kvar. 


Vi drar igång en brasa i kaminen och slår oss ned vid bordet för att äta lunch. Det är kallt och jag drar mig närmre kaminen, sätter fötterna på spiskanten och låter mig värmas upp. 


Efter att ha njutit av tystnaden och lugnet börjar vi packa ihop för att gå tillbaka samma stig vi kommit. 


Går först rakt över fäbodvallen upp till dasset som verkar under närmaste oanvänt. Jag kan inte låta bli att förundras övar alla dessa ställen med öppna dörrar, kaminer med (ofta) färdighuggen ved. Att det dessutom finns fina dass och till och med toapapper, det är lyx. 


En fin tur till ett fint ställe på en vacker dag. 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden