fredag 28 maj 2021

Herrestaberget naturreservat, Docksta

Jag har en ledig dag och solen skiner, så jag ska ut, punkt slut. Jag packar ryggan och sätter mig i bilen och har inte en aning om vart jag ska. Åker söderut och tänker mig ett utflytksmål som jag ändrar efter en stunds körande - Det är ju till Herrestaberget jag ska! 

Herrestaberget ligger i Docksta och jag har varit på väg hit någon gång förr, men det har liksom aldrig blivit av att jag begett mig upp. Idag parkerar jag på en nyligt anlagd parkering nedanför berget mot Gällstasjön till. När jag tidigare varit i tankarna kring Herrestaberget har jag kommit från den södra sidan där jag förstår att det går en lite äldre stig förbi Herrestatjärnen. Den vägen ska jag ta nästa gång jag beger mig upp. 

Stigen från norra sidan är nyligt anlagd. Vi börjar i vitsippe-land. Skogen fullkomligt kryllar av vitsippor. Så vackert! Därefter är stigen stenig och stundtals brant, såpass att jag får lyfta vovven till nästa avsats på flera ställen. Dessutom har vintern bidragit till stormfällor på sina håll som vi ömsom klättrar över, ömsom gör omvägar kring. Men vi tar oss upp och fram till utsiktsplatsen på berget med fantastisk vy över Docksta, Norrfjärden och Dockstafjärden. Här slår vi oss ned och njuter av utsikt och fåglars kvittrande. Solen värmer skönt och påminner om den sommar som nu är väldigt nära.

När vindarna plötsligt vänder blåser det rakt in och det blir lite kyligare, så vi vänder åter ned samma stig vi kommit. En liten promenad på ungefär en kilometer enkel väg, men ändå pulshöjade på grund av stigningen.

Länk: Video från dagen

 

  Informationstavla nere vid stigens start

Vitsippor i början av stigen

Vovven luktar på blommorna

Framme vid utsikten

Utsikt över Docksta och Norrfjärden. Gällstasjön i vänsterkant. 

Utsikt över Dockstafjärden

Vovven och vyn

Panorama

Vårdkallsberget i mitten, även kallat Värnsberget

Tack för oss!

På väg ner från Herrestaberget 

Brant stig

En av flera stormfällor

Karta över bland annat Herrestabergets stig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden