onsdag 26 maj 2021

Åsberget, Gula leden, grottan, stenen

Solen skiner vackert denna eftermiddag, men det blåser ganska duktigt. Jag tänker mig att Åsberberget nog är rätt ställe med tanke på vindriktningen och plockar ut en friskvårdstimme i slutet av arbetsdagen och åker upp mot masten. 

Parkerar bilen och vandrar iväg till det gamla vindskyddet nedanför masten och vidare till den gamla rampen för segelflygare. Fortsätter på orangemarkerad led ner mot Ås, förbi grottan och stenen i berget. Det är på sina ställen brant och trixigt. Jag tar mig försiktigt fram - det vore synd att ramla och falla överbord. 

Järnbalkarna som fungerar som bro över en skreva är lite läskig. Vovven spatserar över utan att fundera och jag vill inte vara sämre, så jag följer efter. Snart är vi framme vid Älgens stuga och härifrån är stigen mer lättillgänglig. 

Stannar till en stund vid Arknat-vindskyddet A maze thing. Det är finare nu när träet har mörknat och smälter bättre in in miljön än det gjorde när det var nybyggt. 

Insuper miljön innan jag traskar vidare upp mot bilen, glad att vindarna inte avskräckte mig från en liten utflykt. 

(Fler bilder kommer)

Utsikt ut över Örnsköldsvik 

Gammal ramp för segelflyg

Panorama vid rampen

Vovven och vyn

Grottan 



Den runda stenen inkilad i grottan 







Vindskyddet A maze thing

Tack för denna stund

Information om vindskyddet









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden