fredag 16 april 2021

Åsberget, Gula leden

Vägen från parkeringen upp till masten är avstängd även för gående pga arbete, så jag beger mig ut på stigen vänsterut för att gå runt masterna. Stigen till höger ser inte gå-bar ut i sorbetsnön. 
Det bär fint genom skogen och upp mot berget. 

Jag väljer att kliva av leden för att gena bort mot vindskyddet Himlamarka, vilket kanske inte var det bästa valet denna dag. Mossan är hal där det är barmark och där det är snö kliver jag lätt igenom. 

Vindskyddet har besökare, så jag kliver vidare på snöfritt berg ner mot gamla avsatsen för segelflygare. Här var det länge sedan jag var och inser att detta ställe är en pärla. Utsikten mot stan är mer öppen än från vindskyddet och jag får en god stund i stilla ensamhet. 

Jag tar den närmaste stigen tillbaka till parkeringen och visst kliver jag igenom lite nu och då, men då det är en kort sträcka så går det fint utan större ansträngning. Att jag faktiskt fått på mig gaiters för en gångs skull, gör att jag slipper ta in snö i kängorna. Allt som allt, en fin eftermiddagstur på fantastiska Åsberget.

Utsikt över Ås, Åsbacken, Örnsköldsvik och Öviksfjärden. 

Puss på´re, matte!

Panorama vid rampen

Den gamla segelflygsrampen ut i det fria

Utsikt över Veckefjärden och vidare mot Bäckfjärden

Vovven och vyn

Vindskyddet nedanför masten

Sittplats längs Gula leden

Ännu lite för mycket snö för att enkelt ta sig fram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden