fredag 27 mars 2020

Ögeltjärnsberget, Ögeltjärns naturreservat

Ögeltjärnsberget är en av de mest besöksfrekventa naturområdena i Ö-vikstrakten. Det är fullt förståligt, eftersom det är ett fint ställe. Jag brukar inte gå upp till berget så väldigt ofta eftersom det så ofta är så mycket folk på plats och för att det finns andra fina ställen. Idag var vädret inte det bästa och det stod bara någon enstaka bil på parkeringen. 

Eftersom det är isigt längs stigar så hade jag spikskor på fötterna. Det var alldeles nödvändigt, promenaden upp hade blivit väldigt besvärlig utan. 

Uppe på berget sitter ett par intill vindskyddet. Jag hejar och går vidare till bänken straxt bortom. Detta är något av min favoritplats här uppe, eftersom den ligger avskilt och stilla. 

Vi stannar en stund, det är inte särskilt gästvänliga vindar. På tillbakavägen är det tomt vid vindskyddet, så jag stannar och tittar på utsikten en stund innan jag försiktigt tar mig nerför längs isiga och hala stigar.

Isig stig in i Ögeltjärns naturreservat

Tur att spikskorna är på. Annars får man gå lite på sidan av stigen

Spång över det blöta

Bänken bortom vindskyddet

En del av Höga kustens fantastiska skärgård

Vovve med pinne

Skog, berg och skärgård

Intill vindskyddet finns information 

Bänkbord intill vindskyddet

Vindskyddet på Ögeltjärnsberget

Utsikt mot nordöst

Panorama över Ögeltjärnsberget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden