fredag 13 mars 2020

Vikbottenberget, Vikbottberget, Gullviks friluftsområde

Vikbottenberget, eller Vikbottberget som vissa föredrar att kalla detta berg, skulle denna fina dag få ett besök. Jag parkerar vid Gullviks havsbad och traskar iväg över campingen och kliver på stigen in i skogen. Några skoavtryck vittnar om att några gått här tidigare, men avtrycken väljer andra spår än jag. Upp mot berget har ingen gått sedan senaste snön åtminstone.

Skaren bär inte för mig, men vovven trippar ovanpå. Jag får en lite slitsammare vandring upp än hon, men det är inte långt alls, så även jag tar mig upp till vindskyddet.

Det blåser ganska bra, men vindskyddet står i rätt vinkel för dagens vindriktning, så jag kan sätta mig tillrätta och njuta av solen. Härligt att sitta och höra blåsten runt knuten, solen i ansiktet och utsikten för ögonen.

Jag tar stigen vidare runt uppe på berget. Vid utsikten över Vikbotten blåser det friskt, så vi fortsätter raskt vidare nerför berget, fortfarande på otrampad stig. 

Vovve på stig

Sol och skog
Blåmarkerad led

Trappa

Vovven tycker matte är långsam i snön

Längs stigen öppnar det upp sig

Framme vid vindskyddet

Vindskyddet, grillen, utsikten och bänkbordet

Utsikt över havet

Den nya fina grillen/eldstaden

En sista titt innan vi trampar vidare

Utsikt över Vikbotten

Mina och vovvens spår i snön

Matte och vovve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden